Loop-model
Indledning:
Vi har i vores samskabelsesprojekt
fået tildelt den kinesiske børnehave Mdodo. Vi vil i vores skriftlige produkt
inddrage og begrunde vores valg af teori i forhold til vores
samskabelsesprojekt.
Som en del af vores planlægning, har vi valgt at gøre brug af loop-modellen,
som et didaktisk redskab indenfor mediepædagogik. Ud fra vores fælles interesse
for dyr, har vi valgt at bruge dette som emne, hvilket skal være med til at
danne grundlag for vores projekt og give Mdodo mulighed for medbestemmelse.
Tema:
Vores overordnede tema er
inklusion, hvilket vi gerne vil opnå med læring gennem leg, som sætter kroppen
i bevægelse og stimulerer sanserne.
Grundet kulturforskellen mellem
Danmark og Kina finder vi det essentielt, at kunne forstå hinanden ud fra
fælles præmisser og derved anerkende hinanden. For at anerkende en anden person
skal man kunne lytte, forstå og acceptere hinandens følelser og afgrænse sig
selv i sine personlige holdninger. Måden hvorpå vi vil være anerkendende er ved
at være åbne og respektfulde for Mdodos meninger og ideer til
samskabelsesprojektet (Bae, 1996).
Da der også er en forskel i
sproget, skal vi i videoerne have fokus på, hvordan kommunikationen er med børnene i Kina, så vi skal
derfor skabe et fællessprog med dem. Vi vil bruge kropssprog og billedsprog, i
form af piktogrammer i vores videoer, hvilket kan ses i Mdodos pjece, hvor de
selv benytter sig af dette redskab. Derudover vil vi skrive på engelsk på vores blog. Det er vigtigt, at vi er
tydelige i, hvordan vi kommunikerer, så vi undgår misforståelser.
Udover respekt for deres kultur, har vi også
fokus på det enkelte individ. På grund af dette ser vi inklusion som et
vigtigt begreb i vores pædagogiske arbejde, der handler om alle børns ret, til
at være en del af fællesskabet. Det handler ikke alene om, at alle børn skal
rummes i fællesskabet, men om at værdsætte og respektere hinanden.
Rasmus Alenkærs fire parametre:
tilstedeværelse, delagtighed, udvikling, accept og
anerkendelse, fra inklusionsblomsten kommer til udtryk i vores tilgang til
produktet, da vi giver alle børn lige mulighed for deltagelse og dermed
inklusion (Bohr, 2015).
Når vi snakker om inklusion, så må
eksklusion også nævnes. Eksklusion handler om at skubbe nogle ud af
fællesskabet, som før var inde, eller at holde dem ude (Bendix, 2012).
Der er visse eksklusionsmekanismer der gør, at den enkelte kan blive
ekskluderet. Hvis man eksempelvis ikke kan få lov til at deltage på sine egne
præmisser, risikerer man at den enkelte ikke bliver inkluderet.
Grundet disse eksklusionsmekanismer
har vi valgt at skabe en aktivitet, hvor alle børn kan deltage, vise deres
produkt frem, få anerkendelse og accept, på trods af, at deres produkt
udskiller sig fra de andres. Vi prøver at undgå konkurrenceelementet, så alle
børn kan deltage ud fra egne forudsætninger, dermed har alle mulighed for
succesoplevelser og ingen oplever nederlag.
Ramme:
Produktet tager grundlæggende
udgangspunkt i mediepædagogik, med henblik på samskabelse, og med fokus på
dagtilbudsloven §7, hvor der står at: Dagtilbud skal fremme børns trivsel,
læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor
legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
(Dagtilbudsloven § 7), da vi ønsker at give Mdodo en større indsigt i, hvilke
lovgivninger vi arbejder under i Danmark og hvilke fokusområder vi har,
herunder læring og leg, som de også er inspirerede af.
Vi ser også nærmere på
læreplanstemaerne under planlægningen, der indeholder et af produktets emner,
“Krop, sanser og bevægelse”, hvilket skal understøtte børns læring. Med
introduktion til de pædagogiske læreplanstemaer, kan det også etablere nye
fokusområder for Mdodo. I bloggen vil læreplanstemaerne komme til udtryk i
vores aktiviteter, der vil være rammestyret.
Under forløbet benytter vi os af to ud af de tre
læringsrum, vi veksler her mellem at være foran og ved siden af. Vi er foran i
det første læringsrum, idet vi overordnet bestemmer, hvad vi vil lave med
børnene. Vi er ved siden af, i det andet læringsrum, hvor vi giver børnene
medbestemmelse over, hvilke dyr de gerne vil lave og hvilke aktiviteter. Vi
benytter os samtidigt af rammestyringsprincippet, da vi vælger de givne
aktiviteter, men der er mulighed for flere måder, at løse opgaverne på. Vi
vælger at de skal lave dyremasker, men ikke hvilke, dette er op til børnene
(Vorre, 2015).
En anden grund til at vi vil sætte rammerne, er
for at holde børnene i flow. Cikszentmihalyi mener, at man engagerer sig
bedst, hvis aktivitetsniveauet er tilpasset ens egne evner og ressourcer. Vi
har besluttet os for at formidle temaet om inklusion igennem dyr, da vi foruden
vores egen interesse, også mener, at det er et tema som børnene i alderen 4-5
år har kendskab til. Grundet at vi ikke er fysisk til stede, åbner vi rammerne
op for at børnenes pædagog får ansvaret, at tilpasse børnenes miljø bedst
muligt til deres behov (Andersen & Brøndsted, 2012). Pædagogen i Mdodo skal
derfor være med til at skabe dyremaskerne, men også styre de fysiske
aktiviteter.
Børnene er med til at bestemme,
hvilken slags handling vi skal præsentere. På grund af at vi giver dem denne
medbestemmelse forventer vi, at børnene er nysgerrige og koncentrerede i
aktiviteten, og dermed opnår de en følelse af flow.
For at børnene kan komme i flow,
skal vi være sikre på at børnene forstår os og derfor har vi fokus på, hvordan
vi selv er som kropslige
kulturformidlere. Børnene imiterer handlinger og afspejler deres kropssprog. I
videoerne vil vi bruge vores mimik og gestikulationer til at stimulere børnenes
motivation og smitte børnene med en positiv energi. På trods af at vi ikke er
fysisk tilstedeværende, vil vi invitere dem til vores aktivitet og vække deres
nysgerrighed igennem videoerne (Sandholm,
2012).
Kultur:
Vi ønsker at skabe en kultur, der
er præget af inklusion og med en anerkendende tilgang. Vi giver her mulighed
for, at alle kan bidrage med deres idéer og ønsker til hvilke dyr de vil
imitere. Alle skal have lige mulighed for deltagelse og medbestemmelse og alle
skal føle at de bliver set, hørt og respekteret, som nævnt tidligere.
Vi vil samtidig gerne have en
undervisningskultur præget af leg. Vi har valgt at inddrage Maurice
Merleau-Ponty, som mener at vi sanser, erfarer og oplever verden gennem vores
kroppe. Vi forstår verden ud fra vores oplevelser og handlinger, derefter
kommer vores refleksioner.
Derfor er det også vigtigt for os, at børnene får lov at leve sig ind i de dyr, som de vælger, for at få en bedre forståelse af dem (Austring & Sørensen, 2006). Grundet Merleau-Pontys teori om at vi erfarer gennem vores kroppe har vi fokus på bevægelse.
Derfor er det også vigtigt for os, at børnene får lov at leve sig ind i de dyr, som de vælger, for at få en bedre forståelse af dem (Austring & Sørensen, 2006). Grundet Merleau-Pontys teori om at vi erfarer gennem vores kroppe har vi fokus på bevægelse.
Vi vil gerne opnå bevægelsesglæde,
da det er vigtigt, at børn får bevæget sig nok dagligt og dette opnås bedst
gennem leg. Her forsøger vi at opfylde Sundhedsstyrelsens anbefaling om,
at børn i alderen 5-17 år skal bevæge sig i en time dagligt med moderat til høj
intensitet (Sundhedsstyrelsen,
2001). Denne anbefaling er også kommet ind i den danske folkeskole, hvor de har
sat tid af til at børn kan bevæge sig. Den danske skolegang er altså meget
anderledes fra den kinesiske.
Vores tildelte børnehave
Mdodo er dog inspireret af det danske uddannelsessystem og værdier, hvilket
skiller sig ud fra Kinas traditionelle børnehave. Børnehaverne i Kina er
hovedsageligt indskoling, så de bliver bedst mulig klar til den formelle
skolegang. Formålet med Kinas børnehaver er at “børnene udvikler sig fysisk, moralsk,
intellektuelt og æstetisk på en harmonisk måde for at blive klar til deres
formelle skoleuddannelse.” (China Education Center, 2019).
Teknik:
I dette projekt vil vi bruge programmet Movavi Video Editor 15 til sammenklipning og redigering af de tre primære videoer. Vi vil bruge et spejlreflekskamera, mikrofon og kamerastativ for at få den bedste mulige kvalitet.
I dette projekt vil vi bruge programmet Movavi Video Editor 15 til sammenklipning og redigering af de tre primære videoer. Vi vil bruge et spejlreflekskamera, mikrofon og kamerastativ for at få den bedste mulige kvalitet.
Vi vil benytte greenscreen til forskellige
baggrunde og effekter i vores videoer. Ved brug af greenscreen har vi mulighed
for at designe et digitalt univers, som kan bidrage til skabelsen af en
anderledes verden. Vi har ingen forventninger til vores tildelte
samskabelsespartners teknologiske kunnen, eftersom vi ikke har kendskab til
deres viden eller ressourcer vedrørende teknologi.
Vi har fokus på, hvad der er tilladt i forhold
til kommunikationen, da Kina ikke har mulighed for b.la. at anvende ”Google” og
”Youtube” m.fl. Derfor kommer kommunikationen til at foregå via ”Wechat” og
mail, hvor vi ønsker at Mdodo uploader billeder og videoer fra børnenes
aktiviteter. På bloggen vil vi anvende disse billeder eller videoer, som Mdodo
sender til os.
Æstetik
og kreativitet:
Vores æstetiske og kreative tilgang
til vores samskabelsesprojekt tager udgangspunkt i, at børnene i Mdodo skal
give udtryk og fortolke deres egne indtryk af dyr, ved at lave masker. Børnene
vælger selv hvilke materialer de vil benytte til dette. (skal vi skrive om
bevægelseshalløjet)
Vi har valgt at inddrage den tyske teoretiker
Friedrich Von Schiller, som mener, at mennesket er født med tre medfødte
drifter:
- Stofdriften
- Formdriften
- Legedriften
- Stofdriften
er forbundet til mennesket, som et fysiologisk
væsen med følelser. Det er menneskets trang til at bruge den
materielle verden, stoffet, og herigennem få opfyldt sine basale behov. Formdriften
er det enkelte individs drift efter at forme verden. Denne er afhængig af
kulturen, og beskrives også som forstanden.
Stofdriften og formdriften, altså følelsen og
forstanden, udgør tilsammen den sidste drift legedriften.
Legedriften skal forstås som den drift som driver os til at lege og udtrykke os æstetisk. Dette er også grunden til at Schiller ser legedriften, som det mest optimale i tilværelsen, hvis vi som mennesker skal kunne frigøre os, udfolde os og realisere os selv individuelt.
Legedriften skal forstås som den drift som driver os til at lege og udtrykke os æstetisk. Dette er også grunden til at Schiller ser legedriften, som det mest optimale i tilværelsen, hvis vi som mennesker skal kunne frigøre os, udfolde os og realisere os selv individuelt.
I perspektiv til Schillers teori om menneskets
tre medfødte evner, vil vi i vores samskabelsesprojekt forsøge at give børnene
i Mdodo mulighed for at opleve et fristed, hvor følelse og forstand går forud
for formålet (Austring & Sørensen, 2006). Måden hvorpå vi vil forsøge at
skabe dette fristed er at stimulere deres sanser igennem vores videoblogs, ved
at bruge farver, lyde og vores egne kroppe. Vi vil stimulere deres kognitive og
sociale udvikling ved at stille dem undrende spørgsmål.
Comments
Post a Comment